Sunday, September 23, 2012

Hati...

Dalam satu hadis Rasulullah menerangkan : Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik baiklah seluruh badan seluruhnya. dan apabila rosak, rosaklah badan sekaliannya. ketahuilah! itulah hati."

Hati adalah raja sekalian anggota. Sekalian anggota mentaatinya tidak menyalahinya. Kalau ia raja yang baik, sekelian anggota menjadi rakyat yang baik. Sebaliknya kalau ia menjadi raja yang rosak maka sekalian anggota itu turut pula menjadi rakyat yang rosak.

Wajib tiap - tiap orang memelihara kesucian hatinya kerana hatinya terletak segala punca dan sumber segala satu. Malahan hati dipusatkan keimanan dan keyakinan dan keyakinan tidak pula dapat diperkuatkan dan disuburkan serta dikembangkan dengan akal kecuali hati sendiri lebih dahulu diperbetulkan, sebagaimana hadis dari Anas bin Malik dari RAsulullah s.a.w " tidak lurus iman seorang hamba hingga lurus (lebih dahulu) hatinya"

Kata Ibrahim bin Adham
" Hati orang yang beriman adalah bersih seperti cerminya, syaitan tidak dapat memperdayakannya dengan sesuatu, sebab ia terlebih dahulu melihatnya. tetapi sekali hati berdosa, Allah campakkan ke dalam hatinya satu tompok yang hitam. kalau ia bertaubat, hilanglah warna kehitaman itu. Andaikata ia kembali berbuat dosa, dan tidak bertaubat, timbullah semua tompokkan itu hingga sekalian bahagian hatinya menjadi hitam belaka. waktu itu tidaklah berguna lagi nasihat yang berikan kepadanya"

Sebab tu kalau baca buku Dr Fadhillah Kamsah selalu remind kita renew sunat taubat kita.. sebab manusia seperti kita ni dari membuat dosa... so jaga hati kita, pangkal hati baik insyaAllah semua baik.

No comments:

Post a Comment