Wednesday, October 2, 2013

Petanda Amalan Diterima

"Sesiapa yang dapat merasa buah amalannya di dunia, maka (itulah) tanda kelak amalnya itu diterima oleh Allah"

TANDA AMALAN DITERIMA

Menurut Syeikh Zarruq,hasil amalan ialah apa-apa yang memberi faedah pada agama dan dunia terhadap pelakunya. Tanda-tanda amalan seseorang diterima Allah dapat dikesan menerusi 3 (tiga) petunjuk :

i) Gembira dan dihilangkan ketakutan dan perasaan dukacita
Allah berjanji menerusi firmanNya
"Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tiada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati. Iaitu orang yang beriman dan sentiasa bertakwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi janji-janji Allah. Yang demikian itu kemenangan yang besar" (surah yunus 10 ayat 62-64)
Sheikh al Sabuni dalam mentafsirkan ayat ini berkata " bagi mereka ada berita gembira di dunia dan akhirat iaitu malaikat menggembirakan mereka ketika nazak dengan keredaan dan rahmat Allah manakala di akhirat dengan janji-janji syurga dan kemenangan yang besar"

ii) Dizahirkan rahsia khalifah padanya.
Allah memberikan padanya kurniaan - kurniaan seperti dimudahkan segala urusan. Ini bertepatan dengan janji Allah :
"Dan Allah telah berjanji kepad orang yang beriman dalam kalangan kamu dan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang yang sebelum mereka berkuasa dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredaiNya untuk mereka.
Dia benar-benar akan menukar keadaan mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu dengan Aku. Dan sesiapa yang kafir sesudah janji itu, maka mereka itulah orang yang fasik" (surah am nur 24 ayat 55)

iii) Mendapat kurniaan kehidupan yang baik
Allah menyediakan naungan keredaan dan sifat qanaah yang menghiasi jiwanya seperti firman Allah:
"Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka pahala yang lebih baik daripada apa-apa yang telah mereka kerjakan." (Surah al Nahl 16 ayat 97)
Al Sabuni mentafsirkan bahawa ayat ini menzahirkan kenikmatan yang diterima oleh seseorang. Beliau berkata"Allah berikan kepadanya kehidpan yang baik di dunia dengan sifat qanaah dan rezeki yang halal juga taufik untuk melaksanakan amal soleh"
Syeikh Al Hassan pula menegaskan"Tiadalah baik kehidupan seseorang kecuali di syurha kerana di sama hidup tanpa mati, kaya tanpa miskin, sihat tanpa sakit dan kebahagiaan tanpa kecelakaan"
Semoga kita sentiasa dipilih bernaung di bawah pandanganNya dalam mengharungi kehidupan yang sementara ini. Sedang akhirat jualah tujuan abadi.

Sumber : Mutiara Tasawuf matam Syeikh Ibn 'Ataillah menerusi karya sufinya al Hikam

Rashidy Jamil Al Rasyid.
Solusi isu 60.

No comments:

Post a Comment